onsdag 1. september 2010

Lourdes

Det er bare noen dager siden jeg viste bildet av disse to Maria-figurene i et innlegg. Begge var på plass, hver for seg, i innlegget "Gudfeldigheter" den 21. august. Det er en helt spesiell grunn til at de er tatt med i dag igjen.
Jeg tror nemlig at disse to figurene må ha sitt opphav i den salige Bernadette Soubirous' visjoner i Lourdes i 1858, denne fantastiske historien som jeg omtalte så sent som i gårsdagens innlegg.
Bernadette hevdet at den lille kvinneskikkelsen hun møtte, alltid hadde en rosenkrans hengende fra høyre arm. Det har også begge de to figurene ovenfor, der den ene står i en nisje høyt oppe på en vegg i borggården i Wawel-slottet i Kraków, mens den andre står på et bord hjemme hos meg uten at jeg helt vet hvor den stammer fra.
Jeg er fristet til å utvide fenomenet gudfeldigheter med denne: Da jeg skrev om dette den 21. august, hadde jeg ennå ikke lest Pollestads bok der det står så tydelig om rosenkransen rundt høyre arm. Det betyr at jeg høyst nylig og definitivt etter at innlegget om gudfeldigheter ble skrevet, har lest og forstått at disse to enhetlige figurene ligner beskrivelsene fra Lourdes.
De to figurene har mye til felles. De skiller seg fra mange andre Maria-avbildninger ved at Maria holder hodet hevet og blikket løftet mot himmelen. Mange andre Maria-framstillinger - jeg vil nesten hvede at det gjelder flertallet - har blikket senket i alvorlig ettertenksomhet.
Ifølge pater Pollestads bok "Bernadette", som jeg refererte i går, ble Bernadette Soubirous på dødsleiet vist et bilde av en Maria-statue som var blitt oppstilt i grotten der Bernadette etter anvisninger i visjonene fant en kilde med helbredende vann. Bernadette uttalte da:
"Jeg skjønner ikke hvorfor man fremstiller den hellige Jomfru på denne måten; jeg har bestandig sagt at hun ikke bøyde hodet så langt bakover. Det var ikke slik hun så opp mot himmelen."
Med andre ord: Bilder av Vår Frue av Lourdes kjennetegnes ved at hodet er bakoverbøyd. Det må man kunne si om de to figurene over denne teksten. Uten behov for mer forklaring slår jeg meg til ro med at begge er kopier av Maria-figuren i Lourdes. Jeg er sikker på at den finnes gjengitt i mange flere utgaver enn disse to.
Jeg øver meg i fromhet for tiden ved å studere en rekke bilder av Maria som jeg har funnet under mine mange kirkebesøk i de siste 18-20 månedene. I neste innlegg vil jeg vise et bilde som er det folkeligste og mest moderne av alle: Maria som grafitti.

"Eia ergo advocata nostra illos tuos misericordes oculos ad nos converte."
"Se til oss i barmhjertighet du som går i forbønn for oss."

3 kommentarer:

  1. En slik madonna har jeg også,min er støpt i bronsje. Så flott at du fikk anledning til å delta på vandringen.Her er et nytt dikt, husker ikke om du har fått det før.

    Hellige Maria.

    Hellige Maria, Imaculata, unnfanget uten synd,
    før du ble født ble du døpt, renset av Ham du skulle bære.
    Fylt av nåde. Utvalgt av Gud.
    Det første tabernakel.En bolig for Herren.

    Hellige Maria, evig jomfru, likevel mor.
    Inkarnasjonens mysterium, virkeliggjort ved ditt ja.
    Ydmyk, mild og uendelig sterk.
    Herrens vilje skje
    Uendelig glede og bunnløs sorg.
    Din sjel priser Herren
    Din sjel gjennomstunget.
    Herrens tjenerinne.

    Hellige Maria, himmeldronning
    Din bolig er hos din sønn.
    Den oppstandne ærer deg, sin mor,
    Alle slekter priser deg salig.
    Be for oss Hellige Moder,
    at din bolig også må bli vår.

    SvarSlett
  2. Her fant jeg to linker til noen av de peneste madonnaer:
    http://www.encyklopedie.ckrumlov.cz/img.php?img=2589&LANG=cz
    og
    http://nd01.jxs.cz/828/322/4326fb414b_38244787_o2.jpg
    Slike statuer ble laget i Sentral-Europa ca mellom 1380 - 1410 og kalles i kunsthistorien for "stilen av de skjønne madonnaer". Ser man en slik original, har man store problemer med å forlate den frivillig. Trollbinder.
    Den første linken går til Madonna av Krumlov (Böhmen), den andre Madonna av Sternberk (Mähren).

    SvarSlett
  3. IHa: Jeg setter så stor pris på at du følger med i det som hender med meg! Tusen takk for et storartet dikt til Den Hellige Maria! Dette var virkelig uttrykksfullt, omtrent som en oppsummering av hele mariologien. Du skal vite at jeg har sørget for å lagre alle diktene du har overlevert meg, på forsvarlig vis!

    Jana: Takk for verdifull og ny informasjon om Maria-avbildninger som er ganske fremmedartede for meg her og nå, men som definitivt er vakre og fylt av fromhet fra den som har skapt dem. Disse to figurene representerer en annerledes stil enn det jeg har sett i både Italia, Slovenia og Polen. Det er helt tydelig at Tsjekkia er verdt et besøk for en katolikk!

    Tusen takk til begge for svært verdifulle kommentarer!

    Med vennlig hilsen
    Inventus

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter