torsdag 7. mai 2009

Videre, videre...

Den overveldende opplevelsen fra kveldsmessen i går har sittet i kroppen i hele dag. Det er framfor alt forundringen over hva den korte messen ga, som har fylt mine tanker og mitt sinn i dag. Jeg vet at opplevelsen har preget min atferd hele den travle arbeidsdagen igjennom, men jeg tror ikke at mine kjære kolleger har merket noen forskjell. Dertil er arbeidsdagen for hektisk, og kontakten med den enkelte varer bare noen sekunder av gangen.
Innlegget jeg skrev i går, har utløst de mest givende og personlige kommentarer fra noen av dem som følger denne bloggen. Det gleder meg enormt. Jeg forstår at jeg slett ikke er alene om å oppleve noe uforklarlig under messen, og jeg er virkelig kommet i tanker om hvorfor det er slik i Den katolske kirke. Jeg var aldri i nærheten av å bli grepet i samme grad under de tallrike gudstjenestene jeg overvar i Den norske kirke i tiden fram til jeg var i slutten av 20-årene. Det er helt opplagt at protestantismen har mistet noe på veien - noe i likhet med å kaste barnet ut med badevannet.
Utad har jeg nok gjennomført en helt alminnelig torsdag på en helt alminnelig måte i dag, men innad i meg selv har dagen vært veldig annerledes enn andre hverdager.
På skrivebordet mitt på jobben har jeg i lang tid hatt en karikaturtegning av et par svenske rockemusikere stående plassert like bakenfor dataskjermen. I dag flyttet jeg denne tegningen bort i hjørnet og satte opp to andre bilder i stedet: Et offisielt foto av Den hellige Far Benedict og en utskrift av mitt eget mobilfoto av Jomfru Maria slik hun er utformet i min lokale kirke. Ingen har lagt merke til det eller kommentert det i dag, men reaksjonene kommer sikkert. For meg har det først og fremst vært til trøst og støtte å kaste et blikk på disse to personene rett som det er, gjennom hele denne dagen da jeg og min plass i tiden og universet synes endret.
Den freden, gleden og forundringen jeg bærer med meg etter gårsdagens kirkebesøk overgår selv fryden over å se FFK knuse TIL på TV tidligere i kveld. 3 mål, 3 poeng, 3 helter (Ramberg, Borges, Martinsen) - stort, viktig og gledelig, men ikke fullt så altoverskyggende lenger.

5 kommentarer:

  1. "Et offisielt foto av Den hellige Far Benedict og en utskrift av mitt eget mobilfoto av Jomfru Maria slik hun er utformet i min lokale kirke."

    Ja, det vil nok provosere enkelte. Husk at det Norske folk de siste 500 år er blitt oppdratt til å tro at Paven er alt fra en frafallen, avgudsdyrkende biskop til selveste antikrist, og Maria er også gradvis redusert fra å være Guds mor (theotokos) til "et vanlig, syndig menneske".

    Men "studier viser" at Paven fortsatt utøver det mandat som ble gitt til apostlene generelt, og Peter spesielt, og Maria er fortsatt er "den andre Eva" som med sin lydighet opphevet konsekvensene av den første Evas ulydighet, og at hun er velsignet blant kvinner slik evangelieskriftene forteller.

    Kirken er som en skatt som er begravet i åkeren (under mange lag med møkk), slik at man må selge alt man har for å kjøpe åkeren og deretter grave opp skatten.


    mvh
    rootsman

    SvarSlett
  2. Ja, rootsman, jeg synes nesten det er latterlig hvilken undertone som alltid og helt automatisk preger samtlige norske nyhetsinnslag om Paven. Og folk i DNK sier gjerne om katolikker: "...og så har de jo det derre med jomfru Maria da...".
    Jeg tror nok ikke mange av mine kolleger vil vise seg provoserte, men kanskje forundrede og vantro overfor mitt valg? Yes sir!
    Bildet av Kirken som en skatt i åkeren er godt! Og hvilken rikholdig skatt!

    Hilsen
    Inventus

    SvarSlett
  3. Hei,e r selv i min konvertit periode, og så i går filmen på youtube. Den er fra 1952, med meget høy kvalitet. http://www.youtube.com/view_play_list?p=3DE0ECBE95AB91C1&search_query=lady fatima

    Artig at andre også bruker sin Blog, til å dele sine opplevelser, med å tilnærme og gå inn i den Katolske kirke. Min blog er http://lokesvei.blogspot.com/

    SvarSlett
  4. Hei Credo!
    Takk for verdifull info om spillefilmen som faktisk ligger i sin helhet på Youtube! Jeg ante ikke engang at en slik film var laget. Nå blir det mye glimt-kikking framover!

    Det var forøvrig en hyggelig overraskelse å se at flere enn meg skriver blogg om å konvertere. Det viser at det er behov for å uttrykke og utveksle opplevelser vi har underveis. Jeg har nå lagt inn bloggen din som en av dem jeg følger.

    Vennlig hilsen
    Inventus

    SvarSlett
  5. Fint skrivbord! Tycker det ser väldigt bra ut!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter