søndag 30. mai 2010

Søndagsbetraktninger

Det har vært en god søndag. Vel, den er ennå ikke over, men en så stor del av dagen er nå tilbakelagt at det er trygt å si at søndagen har vært god.

Messen i Sancta Maria kirke i Askim startet en halvtime seinere enn vanlig i dag fordi pater Piotr skulle feire messe med første kommunion i Sanct Mikael kirke i Moss før messen i Askim. Utsettelsen på en halvtime var bare såvidt nok; klokka var tre minutter over annonsert tid da pateren ruslet opp gjennom kirken i sin svarte kappe fra Oblatfedrene og med kofferten i hånda, klar for å skifte til messehakel i sakristiet.
Messen var som vanlig svært godt besøkt, og vi hilste på folk som vi kjenner fra før eller som vi er blitt kjent med nylig. Min kjære og jeg rakk å ta en times spasertur rundt Moen, Ravinedalen og Løken før vi ankom messen til fots, litt varme, men svært opplagte.
Søndagens messe ble til velsignelse og oppbyggelse for oss, og det var godt å være der sammen, selv om det er bare jeg av oss to som har funnet det maktpåliggende å fullføre vandringen ved å konvertere til Den katolske kirke. Gleden og undringen over mysteriene i den katolske messen deler vi uansett.
De siste dagene er jeg blitt mer opptatt enn før av hva som gjør at folk vil profilere seg og sitt privatliv på nettet. Dette er blitt til en hverdagsbetraktning, men ettersom jeg starter å skrive om dette på en søndag, blir det også en søndagsbetraktning.
Undringen over folks formidlingsbehov startet sist torsdag, og jeg trekker selvsagt mitt eget uttrykksbehov, synliggjort i denne bloggen, med i betraktningen. Sist torsdag presenterte nemlig lokalavisen her, Smaalenenes Avis, noen lokale størrelser innen interiør og design. Et av intervjuobjektene er en dame som bor i samme gate som jeg, bare 150 meter unna. Hun fortalte om sin lidenskap for gamle ting som kan pusses opp med enkle midler og benyttes til å skape atmosfære og skjønnhet i et hjem. Denne kvinnen skriver en blogg om sin lidenskap for interiør, og bloggens adresse var, utrolig nok, oppgitt i intervjuet.
Jeg besøkte bloggen hennes og tenkte at her er vi nærmest bloggerkolleger i samme gate, vi har noe felles. Akkurat på det punktet følte jeg imidlertid at jeg hadde bommet etter at jeg hadde skaffet meg innblikk i hva hennes blogg handler om. Det er ikke så mye tekst i blogginnleggene hennes, men desto flere bilder. Bloggeren kaller seg Heidi, forøvrig helt i samsvar med Folkeregisterets oppføring i feltet Fornavn, og i dag har Heidi blogget om inngangsdøren til det eldre og vakkert renoverte huset hun bor i. Hun skriver blant annet:


"Vi lurer på om noen har et godt tips til oss angående denne døren.
Den er blitt stygg og slitt etter bare noen få års bruk,vi har også lyst til å bytte farge til sort.
Er det noen som kjenner til et lakkerings sted som utfører en sånn jobb(Østfold/Akershus)? Tror vel sprøyte lakkering blir det beste resultatet ,istedenfor annen type maling."

Innlegget kan leses i sin helhet (det er ikke så mye mer enn det siterte), og et bilde av den stygge og slitte døren studeres på bloggens adresse: heidamen.blogspot.com/
Jeg lurer på om det er noen nevneverdig, teoretisk forskjell mellom Heidi og meg når vi betrakter våre behov for å fortelle samtlige av verdens norsktalende mennesker om våre interesser, våre mål i livet og de sakene vi engasjerer oss i på fritiden. Er det noen kvalitativ forskjell mellom å skrive om å bli katolsk og å skrive om "sprøyte lakkering" av boligens inngangsdør - så lenge begge deler gir mening og verdi i den skrivendes liv?
Både Heidi og jeg liker at vår blogg blir lest og kommentert, og vi opererer begge med så lite av vår identitet skjult at en hvilken som helst kreativ nettsøker vil kunne avdekke det lille vi skjuler, etter få minutters googling. Vi viser gjerne fram bilder av steder vi har vært, ting vi eier eller huset hvor vi bor.
Den virkelig viktige forskjellen mellom Heidis blogg "Charm Design" og "Banker på Pavens port" finnes verken i innholdet, i rettskrivningen eller i bloggerengasjementet, men ene og alene i besøkstallene. Dette er det eneste som betyr noe på dynamiske Internettsider. Mine såvidt over 300 blogginnlegg har hatt 12.129 besøk. Heidis blogg derimot, med sine 165 innlegg skrevet over noe lenger tid enn mine 300, har i dette øyeblikk hatt 116.651 besøk. Kanskje passerer bloggen 117.000 i løpet av denne kvelden.
Ett hundre og sytten tusen! Det skulle bety at for hver nordmann som liker å lese om tilnærming til Den katolske kirke, finnes det 17,6 (*) som heller vi lese om "sprøyte lakkering" av gamle ting.
Jeg kommer ikke til å fortelle Heidi eller noen annen beboer her i gata at jeg skriver blogg. Jeg kommer heller ikke til å fortelle henne at jeg har besøkt "Charm Design". Jeg kommer derimot, de neste gangene hun kjører forbi huset mitt på vei ut eller hjem, til å kikke litt ekstra etter henne for å se om jeg kan forstå hva det er i hennes liv og engasjement som tiltrekker så mange interesserte, nemlig ett hundre og sytten tusen.
Det er klikkene som teller. Det kommer også morgendagens betraktning til å handle om, og det blir en hverdagsbetraktning.
Les ellers om igjen mitt innlegg om "Internettkatolikker"!
- - -
* 17,6 = differansen i forholdet mellom antall besøk pr. innlegg på de to omtalte bloggene.

2 kommentarer:

  1. Måtte trekke litt på smilebåndet når jeg leste innlegget ditt nå. "charm design" sier du...det var gjennkjennbart ja. Om jeg ikke husker feil er damen med bloggen sin med i bloggsamfunnet: NIB. Som står for "Norske interiørblogger" og som ofte også henviser til SIB. Det svenske søstersamfunnet. Når jeg er innom for og både få tips og også bare for litt acslappning med kaffekoppen samt litt uvesentlig kos. Blir det nesten som og sette seg ned med et ukeblad eller gjerne et interiørmagasin. Alle har vel sine små laster. En av mine er nemlig interiørmagasin og ukeblader. Kanskje ikke det som gir mest næring til den største kunnskap, annet enn hus, hjem, små historier, noen artikler, litt reise og matlaging. En litt sånn dame greie og.....Uten å sette noen i bås av den grunn. Fungerer ikke som noe annet enn et lite avbrekk fra hverdagslivets mas og kjas. Der vi ofte skal tilpasse oss. Være oppdaterte, kunnskapsrike mennesker, med i tida, være gode pliktoppfyllende foreldre, kollegaer arbeidstakere osv. En liten pust i bakken altså. Som på mange måter ikke krever så mye annet av oss enn nemlig og bare få lov og fordype seg i noe som ikke krever noe av oss. I vært fall for en stakket stund. Så kan man jo si at intressefelter for oss alle spenner over et bredt felt. Jeg personlig er blitt en ivrig blogg leser. Det vrimler ganske riktig av blogger der ute/inne. Så har jeg med tiden funnet noen jeg følger mere med på enn andre. Bortsett fra NIB som nevnt er jeg ofte innom amorc Norge sin blogg: "Det esoteriske samfunn." Som fungerer som en samleblogg for interesserte som innenfor samlebloggen, kan starte sine egne blogger. Ellers har jeg funnet meg noen litt eksotiske alternative, holistiske blogger osv. og som jeg har vært inne på før ramla jeg jammen meg innom din blogg en dag og gitt. Grunnen til at jeg har blitt en ivrig blogg innomtitter er vel i første omgang ikke for noe annet enn at jeg synes det er spennende og artig. Det er artig og lese "vanlige folks" betrakninger over sine intressefelt og samtidig se andres synsvinkler osv. Enn bare og bli presantert for det gjennom - trente journalist perspektivet.
    Jeg skal ikke prøve og komme med noen enkel formel om hvorfor folk velger og gå ut på nettet og legge ut så mye om seg selv. Jeg er ingen sosialantropolog. Kanskje er det en blanding av flere faktorer: Det er blitt enkelt og gjøre det. Kanskje er det også slik at det har blitt en trend i det med blogging. jeg vet mange i forskjellige blogg samfunn, har fysiske treff f.eks. Kanskje er det blitt et rom for og få utløp for det en brenner og har interesse og sterke meninger om. Jeg for min del har ingen egen blogg. Har lenge lurt litt på og starte en. Da blir det i så fall en blogg om både interiør, tro og meningsutvekslinger. Men ennå nøyer jeg meg med og være en blogg leser. Det er som nevnt en mye videre og bredere utgave enn av noen avis eller magasin/ukeblad, jeg vet om i vært fall! Samtidig vet jeg og at det er flere journalister som følger opp blogger ol. Nettopp for og få tips, om nye og andre måter og skrive på. Følge ltt med på hva den vanlige mann i gata egentlig intresserer seg for b.l.a. ;0)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Anonym, for en særdeles grundig kommentar om interessen for interiør og de nære ting. Kommentaren skaper bedre forståelse hos meg for hvorfor hobbysysler med dekorasjon og design er så populært, og framfor alt viser du at selv lesere av en blogg med mer eller mindre katolsk innhold kan være opptatt av interiør i tillegg. Du representerer faktisk et treffpunkt mellom denne bloggen og "Charm Design"! Takk for alle dine tanker om temaet!

    Med vennlig hilsen
    Inventus

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter