søndag 14. mars 2010

Tid for korsveivandring

Det begynner å merkes at jeg har deltatt i katolsk messe regelmessig gjennom et helt år. Nå i fastetiden starter søndagsmessen med "korsveivandring" i den katolske kirken på mitt hjemsted. I fjor på disse tider var dette innslaget i messen helt nytt og ukjent for meg, og jeg skrev et innlegg om mine inntrykk den 8. mars 2009.
Nå i år er dette liksom en ting jeg bare vet at vi skal gjøre i første del av messen, og jeg medvirker aktivt og oppmerksomt. På bildet øverst ser vi nordveggen i Mariakirken, og de 7 siste av de i alt 14 bildene som markerer "stasjonene" i Jesu vandring med korset, skimtes i skyggen under vinduene.
Det oppleves som noe inderlig, noe fromt og deltakende når vi alle følger paterens og ministrantenes forflytninger inne i kirkerommet, kneler når presten synger "Vi tilber deg, Kristus, og lovpriser deg" og under vårt eget svar "Fordi du ved ditt hellige kors har frelst verden".
Da jeg beskrev korsvandringen på bloggen i fjor, førte det til at jeg ble gjort oppmerksom på at salmen som synges under korsveivandringen, er intet mindre enn "Stabat Mater", en hymne fra 1200-tallet, muligens forfattet av Pave Innocens III. Vi synger den på bokmål her i Østfold, men i Lov Herren - katolsk salmebok står den på latin og nynorsk.
Under formiddagens messe tenkte jeg en del over hva vi faktisk holdt på med i kirken alle sammen. Hele menigheten med pateren i spissen var fokusert på lidelseshistorien, på mange måter sett fra Moderens synspunkt, en beretning symbolisert og konkretisert med de 14 utskårne bildene på veggene i kirken. Samtidig sang vi den usigelig vakre salmen. Da tenkte jeg i mitt stille sinn: Hvorfor driver ikke protestantene med dette? Hva ville vært så galt med å fylle gudstjenestene i fastetiden med denne aktive andaktshandlingen i kirken?
Det er sikkert både tradisjonelle og teologiske grunner til at protestanter finner skikken suspekt og tryggest å avstå fra. Dermed går de også glipp av dramatikken og mystikken i påskebudskapet, og forberedelsene til kirkeårets høydepunkt - påsken - blir fattigere og mer teoretisk.
For andre året på rad er jeg uendelig glad og takknemlig over at jeg har funnet Den katolske kirke til å fastsette uttrykkene for kirkeårets ulike dramaer. Korsveivandringen er en av de fineste måtene å gjenskape og fordype seg i dette på. For meg er denne skikken givende, tankevekkende og oppbyggelig, og den skaper en forventning mot fullendelsen av mysteriet: Påskehøytiden.

4 kommentarer:

  1. Hvor tar du det fra at protestantene finner det tryggest å avstå fra denne skikken, -at de finner det suspekt?
    -Blir ikke det litt sånn "alle andre"...?

    SvarSlett
  2. Dette "tar jeg fra" det faktum at jeg aldri noen sinne har vært med på et slikt innslag i noen gudstjeneste i Den norske kirke, og jeg har overvært ganske mange slike i min tid.
    Jeg har heller aldri i noen norsk, protestantisk kirke sett de 14 bildene som framstiller korsveien slik vi finner i alle katolske kirker i verden.
    Suspekt kan det være fordi dette er en tradisjon, basert bl.a. på beretninger og muntlige overleveringer om hva som hendte underveis til Golgata. Dette er tradisjonelt overleverte beretninger, og der setter protestantiske kirker grensen: Skriften alene er hva som gjelder. Det står f.eks. ingenting i Bibelen om Veronicas svetteduk eller at Jesus falt om 3 ganger under byrden av korset. Disse delene av innholdet i korsveivandringen gjør seremonien utelukket fra Den norske kirke.
    Jeg vet ikke, Anonym, hva du mener med spørsmålet "Blir ikke det litt sånn "alle andre"...?" - men jeg vet at korsveivandring under messen i fastetiden er en katolsk skikk som protestantiske kirker enten har mistet eller kvittet seg med på veien.
    Poenget er dette: I mine øyne er protestantiske kirker av den grunn fattigere på innhold og dramatikk.

    Vennlig hilsen
    Inventus

    SvarSlett
  3. For å kommentere litt til denne kommentaren:

    Nå vet jeg ikke om Lutheranere praktiserer korsveisandakter. Jeg ser i alle fall ikke noe grunn til at de ikke skulle kunne gjøre det - kanskje bortsett fra den stasjonen der Veronika gir Jesus en svetteduk, noe som er utenombibelsk informasjon og derfor inkompatibelt med "skriften alene" (men dogmet om "skriften alene" er da definitivt også inkompatibelt med skriften selv, men det er en annen diskusjon).

    Selv synes jeg korsveien er en fin måte å minnes at mine synder ble bragt til korset, båret av Gud selv, kommet i kjød. Man blir liksom knyttet til Kristus på en måte som er ... katolsk.

    SvarSlett
  4. Som vanlig fint uttrykt, rootsman! Forøvrig veldig hyggelig å se deg tilbake i kommentarfeltene!

    Vennlig hilsen
    Inventus

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter