tirsdag 1. september 2009

Ny samtale


Bildet: Mariakirken i Askim sett fra lufta i kartfunksjonen på gulesider.no.

Det er klart for min 4. samtale med pateren i den katolske menigheten hvor jeg bor. I morgen, onsdag ettermiddag, møter jeg opp for å få veiledning og svar på mine spørsmål. Som jeg nevnte i et innlegg for ca 2 uker siden, har jeg skrevet et brev til den gode pateren som jeg leverte ham etter kveldsmessen 19. august. Brevet inneholdt enkelte saker som jeg håper å kunne gå videre med under morgendagens samtale.
Framfor alt er jeg denne gangen spent på hva pateren anbefaler som videre framdrift for min opplæring. Foran de foregående samtalene har jeg pleid å være opptatt av å få svar på spørsmål og undringstemaer som jeg har gått med en tid. Denne gangen knytter forventningene seg først og fremst til tiden som kommer og hvilke temaer jeg nå får å jobbe med.
Jeg er glad for at datoen for min konversjon ligger langt fram i tid. Det gjør det mulig å lære en hel del. Nylig leste jeg ferdig boka "Å leve med Kirken" av Christoph Schönborn. Det var en fascinerende bok, full av glimrende spissformuleringer, men også teoretisk og svært teologisk i sin språklige form. Det overrasket meg å se i hvilken grad Schönborn gjør bruk av forholdsvis gamle kilder. Han siterer f.eks. Thérèse av Lisieux (1873-97) ganske flittig, og jeg innser at dette er en helgen jeg snarest må se å lære om.
Det fins mange slike innflytelsesrike mennesker innen Kirken, folk som har sagt og skrevet ting med evig betydning. Mange av dem har, i likhet med Thérèse, bare et fornavn og et stedsnavn som kjennetegn: Katarina av Siena, Teresa av Ávila, Bernhard av Clairvaux. Hvem de var og hva de sto for, disse helgenene, er noe jeg mer enn gjerne skaffer meg innsikt i. De rikholdige nettsidene katolsk.no inneholder alt man trenger å vite om alle helgenene, men jeg tror nok jeg foretrekker å skaffe meg bøker å lese i. Det vil også være en økende trøst underveis å se at den katolske seksjonen i bokhyllene her i huset vokser og vokser.
Jeg venter til jeg får se hva pateren synes jeg bør jobbe videre med i etterkant av samtalen i morgen. Hvis han ikke har altfor mange bøker å utstyre meg med, vil jeg i nær framtid foreta en aldri så liten bokbestilling.
Samtalen i morgen vil nok også inneholde noen antydninger om mitt første skriftemål, som jeg håper å kunne gjennomføre utpå nyåret. Det blir nesten som et hørespill i flere episoder, tror jeg. Det er i aller dypeste respekt jeg møter pateren, vel vitende om at han kan og vet alt jeg trenger å lære både i tiden fram til konversjonen og for all ettertid. Det er all grunn til å forvente at neste innlegg på denne bloggen inneholder en liten oppsummering av samtalen mellom pateren og meg onsdag ettermiddag, i timen før kveldsmessen.

4 kommentarer:

  1. ang. bøker, du har vel sett at det er salg på St, Olav? Ellers kan jeg anbefale alle bøker av Scott Hahn. Kan bestilles på Amazon.

    SvarSlett
  2. Takk for tipsene, IHa! Jo, jeg har nok registrert salget på St. Olav. Jeg velger likevel å ha is i magen til i morgen kveld, når samtalen er over. Det er uansett så mange av bøkene både på og utenfor tilbudslista som jeg har lyst på.
    Scott Hahn er et ukjent navn for meg. Jeg skal sjekke det!

    Hilsen Inventus

    SvarSlett
  3. Er litt sjalu på deg som har kommet så langt. Jeg har bare hatt kontakt via e-post med en Pater. Det har vært spennende og utfordrende, men det er noe helt annet å ha samtaler. Jeg er dessverre bosatt en plass hvor det ikke finnes noen katolsk kirke.

    Har bestilt endel bøker fra boksalget. Det er alltid plass til flere bøker! Christoph Schönborn høres spennende ut.

    SvarSlett
  4. Ja, Vandreren, å ha en katolsk kirke innenfor gangavstand er et stort privilegium i vårt land! Læringstilgangen er ubegrenset, og både pateren og menighetsmedlemmene er imøtekommenheten selv.
    Jeg sendte også en aldri så liten bestillingsliste til St. Olav i går; kommer nok til å skrive om bøkene på bloggen når de har kommet i posten.
    Dette var en liten tilbakemelding skrevet i lunsjpausen. Ha en god dag!

    Hilsen Inventus

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter