onsdag 28. oktober 2009

Maria-musikk

Dette innlegget ligger an til å bli ganske kjedelig. Likevel: Jeg er en sånn type person som hele tiden må ha noe å se fram til. Jeg spikrer planer, avtaler og drømmer inn i kalenderen slik at den aldri er tom. På den måten har jeg alltid noe kommende å glede meg til.
For øyeblikket er det mange - riktig mange! - slike etablerte planer i min kalender. Det betyr jo at det er mye å glede seg til på både kort og lang sikt.
På aller kortest sikt gleder jeg meg til å dra til hovedstaden fredag ettermiddag, om mindre enn 30 timer, og oppleve kveldsmesse i St. Olav domkirke. Det kan bli utbytterikt. Ikke lenge deretter, tirsdag 3. november, er det en konsert av de helt sjeldne i Askim kirke - den lutherske, altså.
Den hvitmalte korskirken av treverk, bygget ved ruinene av en årtusengammel Mariakirke, skal på tirsdag ta imot Sinikka Langeland, Lars Anders Tomter og Kåre Nordstoga, som sammen skal framføre folketoner og Bach-verker tilegnet Jomfru Maria. Det er en stund siden jeg leste om konserten, og det er helt klart at jeg straks bestemte meg for å gå dit.
Min kjære livsledsagerske er dessverre opptatt med jobb, men jeg har fått med meg en kamerat - en protestantisk troende frimurer - som i likhet med meg er glad i musikk. Les om konserten på Askim Menighets hjemmesider.
I forbindelse med alt dette serverer jeg det kjedeligste av alt, nemlig en link til Youtube. Dette er slett ikke noe hva som helst; det er en særdeles vakker versjon av Salve Regina med den gregorianske melodien som står i Lov Herren - Norsk katolsk salmebok nummer 553.
Jeg må innrømme at jeg dels har hatt stor glede av å forsøke å henge med i denne salmen under rosenkransandaktene nå i oktober måned og i mai, dels hatt store problemer både med å lese de middelalderske notene på 4 linjer og å huske den spesielle melodien.
Her har jeg funnet en nydelig innspilling, og ved å kjøre den om og om igjen har det blitt lettere å lære melodien skikkelig. Dessuten har den visuelle delen av dette innslaget den latinske teksten i subtitle-feltet. Dermed kan man lære også denne utenat; den norske versjonen kan vi jo allerede gjennom avslutningen av rosenkransbønnen.
God fornøyelse - og Guds velsignelse til alle besøkere på denne bloggen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter