fredag 11. desember 2009

Romertall CC


Bildet: Pelikaner over havnen i Havana, Cuba. (Foto: Inventus)



Dette innlegget er nr. 200 på denne bloggen. Det er 10 måneder og 1 uke siden den ble opprettet, og det har tatt 6 måneder og 8 dager å skrive de siste 100 innleggene. Dette betyr at innleggshyppigheten har avtatt betydelig etter at de første 100 innleggene ble skrevet. Les en markering av dette i innlegget fra 4. juni.
Det har skjedd svært mye med Inventus siden den gangen. Det er ingen tvil om at jeg har kommet mye nærmere selve konversjonen, ikke bare i tid, men også i mental innstilling. Mine forberedelser har gått jevnt og trutt framover, og iblant har de skutt fart litt ekstra.
Ganske raskt kan jeg oppsummere at jeg har valgt skytshelgen, jeg har valgt fadder til fermingens sakrament ved konversjonen, og jeg har fått tildelt en dato, nemlig 10.10.10.
Mangt og meget annet har hendt, og jeg har forlengst sett hvor utrolig riktig det er å ikke påskynde denne prosessen, men gi den så mye tid i meg som trengs. Høsten har tidvis vært dramatisk, uten at bloggen har båret tydelig preg av det. De 10 månedene som ennå gjenstår fram til konversjonen, er ikke stort mer enn hva som behøves for å legge min fortid bak meg.
Det siste halvåret, altså den tiden som har gått med til å skrive de siste 100 innleggene på denne bloggen, har inneholdt en del fritidsreiser av stor verdi, bl.a. til Roma. Det ble en skjellsettende opplevelse på mange plan, fullt av uventede innslag og et ultrakort avstandsglimt av Paven. Opplevelsene i Roma ble beskrevet i tilsammen 8 innlegg i tiden fra den 20. til den 27. september.
Er det ennå noe spørsmål om hvorvidt jeg kommer til å konvertere eller ikke den 10. oktober neste høst? Først og fremst må jo biskopen gi sin godkjennelse, men sett at denne kommer, vil det likevel finnes tvil i mitt indre? Det gjenstår å se. Jeg kommer til å måtte behandle et vanskelig tema, men dette får vente en stund. I mellomtiden er det aktuelt å skrive om jula og julefeiringen, og hvis alt klaffer, vil min kjære og jeg overvære messe i Stockholms Katolska Domkyrka søndag før jul. Dette vil i så fall fortjene et innlegg, så det fins masse å skrive om hele tiden!
Det neste som blir skrevet her, er imidlertid et innlegg med tittelen Folk (2). Det innholder videreføringen av forrige innlegg.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med 10.10.10. Og takk for vennlig ord om min konfirmasjon :)

    Summerer du datoen, blir det =30

    Et fint tall for en konvertitt og alderen som Kristus, vår Herre hadde nådd, da han oppsøkte "en røst i ødemarken" og Johannes uttalte; "Se der! Guds lam, som bærer verdens synder".

    SvarSlett
  2. Takk for oppmuntrende kommentar!

    Hilsen
    Inventus

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter