tirsdag 12. januar 2010

Katolsk orientering

Oftere og oftere blir jeg vàr at denne bloggen byr på tilbakeblikk. Nå som bloggingen har pågått i nesten et år, blir det stadig flere forbindelser mellom nåtiden og den forholdsvis nære fortiden som bloggen handler om. Linker som forekommer i innleggene, henter som oftest fram innlegg jeg har skrevet tidligere. Dette gir en sammenheng, men det synliggjør også at ting har vært sagt før. Dagens innlegg vil mer enn noen gang knytte forbindelseslinjer med ”gamle” tekster jeg har skrevet.
Den 30. november i fjor skrev jeg et innlegg med tittelen ”Maria, Maria”. I en kommentar til innlegget fikk jeg anbefaling om ei bok av Scott Hahn, ”Hail Holy Queen: The Mother of God in the Word of God”. Det var kommentatoren IHa som kom med anbefalingen, og etter gode erfaringer med tidligere tips fra IHa visste jeg at anbefalingen var vel verd å utprøves. Jeg har faktisk fått tak i boka på svensk og driver og leser den nå. ”Himlarnas Drottning: Gud moder i Guds ord” heter den; se bildet øverst.
Boka er både innsiktsfull og grundig, det er mariologi på høyt nivå. Jeg kommer tilbake med en bredere omtale når jeg har lest hele boka.
Dette er imidlertid ikke den eneste grunnen til dagens serie av tilbakeblikk på tidligere blogginnlegg. Den 25. november skrev jeg innlegget ”Samhørighet” der jeg fortalte at pateren i den katolske kirken på mitt hjemsted hadde fortalt meg at det nå i januar vil bli startet gruppeopplæring for personer som ønsker å konvertere til Den katolske kirke. Opplæringen starter i morgen, 13. januar, og jeg ser med stor spenning fram til å komme i gang og ikke minst: Å få dele prosessen med andre i lignende situasjon.
Nå har jeg grunn til å tro at de andre på gruppa kan ha andre grunner enn jeg til å ville konvertere; jeg fikk inntrykk av at de har eller planlegger å få en katolsk ektefelle. Uansett om dette er en årsak eller ikke, er det både fordelaktig og utviklende for min egen del å tilhøre en gruppe under den videre prosessen.
Det mest oppsiktsvekkende ved opplæringen er at pateren omtaler tiltaket som ”Katolsk orientering”, og han har skrevet det inn i kirkens program for denne uka. Det var virkelig inspirerende å være på messe sist søndag og høre bekjentgjørelsene. Det ble sagt en hel del om at tilbudet ”Katolsk orientering” skal pågå annenhver onsdag fra nå av, og det var helt underlig å sitte og vite at jeg er én av personene som dette tilbudet er opprettet for.
Nå gjenstår det å se hvordan opplæringen arter seg og hvordan dynamikken innad i gruppa vil påvirke utviklingen framover. Jeg synes jeg har mye å se fram til innenfor Kirkens lære og litteratur for tiden, og det er helt klart at det jeg etterhvert opplever, vil bli omtalt her på bloggen i tur og orden.
Å lese boka ”Himlarnas drottning” er også en form for ”katolsk orientering”. Derfor ser jeg disse to sakene i nær sammenheng. La meg også nevne at tittelen på det første innlegget jeg henviste til, ”Maria, Maria”, ikke er mitt eget påfunn, men er hentet/lånt/stjålet fra en glimrende låt av Carlos Santana. Det er sammenheng over alt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter