I 1972 utga Staffan Björklund LP-platen "Som hjorten trängtar... En popmässa". Her i landet fikk vi Ketil Bjørnstads "Messe for en såret jord" i 1992. Den svenske presten Mikael Ringlander i Kultursamverkan i Göteborg Stift har i samarbeid med Valle Erling i Zebra Art Records satt sammen sanger av det svenske rockebandet Eldkvarn til ikke mindre enn 2 ulike messer, nemlig "Kärlekens törst" (2000) og "Kärlekens låga" (2006). Begge messene er utgitt i live-innspillinger på CD, og førstnevnte har gjentatte ganger vært vist i svensk TV og overført på radio. Ringlander og Erling har i vinter hatt samtaler med Eldkvarn for å sette sammen ytterligere en messe basert på bandets sanger.
Eldkvarn i Annedalskyrkan 2004
I messen "Kärlekens törst" møter vi lengselen etter stabilitet og trygghet i tilværelsen ytret gjennom en kjærlighet som varer og som man kan stole på. Sangene til Eldkvarn tar ofte utgangspunkt i en høyst menneskelig form for kjærlighet. Tekstene framstiller elskende som er villige til å forlate alt for hverandre, eller de handler om sveket kjærlighet som tvinger den svekne til å kjempe mot sorg og bitterhet.
Da "Kärlekens törst" ble satt sammen i år 2000 av tidligere utgitte Eldkvarn-låter, var bandets CD "Limbo" relativt nytt (utgitt 1999). Derfor var flere av sangene i messen hentet derfra. Et av høydepunktene er sangen "Nådens hand". Både denne sangen og flere andre på samme album var preget av at Eldkvarns låtskriver, Plura Jonsson, hadde mistet begge sine foreldre med kort mellomrom året før. Døden, savnet og det å komme seg videre farget hele albumet "Limbo", noe "Nådens hand" er et eksempel på. "Nådens hand" representerte Kyrie-delen i messen.
Da "Kärlekens törst" ble satt sammen i år 2000 av tidligere utgitte Eldkvarn-låter, var bandets CD "Limbo" relativt nytt (utgitt 1999). Derfor var flere av sangene i messen hentet derfra. Et av høydepunktene er sangen "Nådens hand". Både denne sangen og flere andre på samme album var preget av at Eldkvarns låtskriver, Plura Jonsson, hadde mistet begge sine foreldre med kort mellomrom året før. Døden, savnet og det å komme seg videre farget hele albumet "Limbo", noe "Nådens hand" er et eksempel på. "Nådens hand" representerte Kyrie-delen i messen.
Plura Jonsson har uttalt om denne sangen at han oppfattet teksten opprinnelig som ateistisk; han hadde ikke hatt noen gud i tankene da han skrev den, og han hadde aldri sett for seg at nettopp den sangen skulle fungere så godt i en kirke.
Nå kan vi si at det knapt er mulig å tenke seg en tekst om nåde uten at Gud er mer eller mindre til stede i tekstens tankegods. Videre kan vi se at med de to messene "Kärlekens törst" og "Kärlekens låga" har konstellasjonen Mikael Ringlander/Valle Erling/Eldkvarn gjort begrepet messe til noe gjenkjennelig for moderne skandinaver med svakt forhold til kirkelig liturgi. Verdslige tekster er her blitt benyttet i uendret utgave, men fordi den kirkelige messen er rammen og konteksten for presentasjonen, tilføres tekstene en ny dimensjon. Det verdslige blir religiøst i kraft av å bli satt i sammenheng med ordinarium missae.
Det svenske, kirkelige (protestantiske?) tidsskriftet Trots allt brakte i 2006 et lengre intervju med Plura Jonsson i forbindelse med messeprosjektene. Les intervjuet her: http://www.trotsallt.se/aktuellt_nummer/5_06/plura.htm
Deretter: Klikk HER og lytt til låten "Nådens hand" i live-versjon fra Annedalskyrkan i juni 2000. Teksten kan følges nedenfor:
Jag red in som en prins ifrån en sjunkande stad
klädd i ondskans blommor, jag bar en magisk stav
Jag rörde mig snabbt men jag älskade först
ett hjärta utan nåd slog i mitt bröst
klädd i ondskans blommor, jag bar en magisk stav
Jag rörde mig snabbt men jag älskade först
ett hjärta utan nåd slog i mitt bröst
Himmel, åh, himmel
Vad har jag gjort
Det känns som jag faller ur nådens hand
Min trollstav är bruten, min last är tung
men för några sekunder var jag evigt ung
Kärleken helar och kärleken lär
jag har betalat priset, låt mig slippa det där
Dagarna äter den som är svag
sen kommer natten, sen nästa dag
Det finns dom som lever för framtid och lycka
jag har kommit hit för att sparka bort kryckan
sen kommer natten, sen nästa dag
Det finns dom som lever för framtid och lycka
jag har kommit hit för att sparka bort kryckan
Himmel, åh, himmel
Vad har jag gjort
Det känns som jag faller
ur nådens hand
Spegel på väggen vem är det där
Hur kunde jag tro att jag var ensam här
Är jag ett spöke, är jag ännu vid liv
Är jag för tidig, har jag missat min tid
Hur kunde jag tro att jag var ensam här
Är jag ett spöke, är jag ännu vid liv
Är jag för tidig, har jag missat min tid
Jag har tagit mitt gift min hjärna är varm
Jag reser genom skuggorna tills jag kommer fram
Jag står på en kyrkogård med en bruten stav
Jag lägger en ros på min moders grav
Jag reser genom skuggorna tills jag kommer fram
Jag står på en kyrkogård med en bruten stav
Jag lägger en ros på min moders grav
Himmel, åh, himmel
Vad har jag gjort
Det känns som jag faller
ur nådens hand
Vad har jag gjort
Det känns som jag faller
ur nådens hand
(Tekst og musikk: Plura Jonsson, Eldkvarn)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.