fredag 20. mars 2009

Katolsk.no var nede!!!

Stor skuffelse i formiddag: Nettstedet katolsk.no var ikke tilgjengelig! Det varte for min del bare i en drøy halvtime, så lyktes det å komme inn igjen. Å se over dagens nyheter og liturgiske bibeltekster på Den katolske kirkes norske nettsted hører etterhvert med i den daglige surferunden.
Ettersom jeg kommer til å være bortreist uten planer om å blogge i 3 dager, har jeg til hensikt å legge ut 2 innlegg i dag. Dette er det første, og det handler liksom om det primære: Frustrasjonen som brer seg når et av favorittnettstedene er nede.
Øverst til høyre på katolsk.no står det link til "Liturgisk kalender med messelesninger". Klikker man på den, kommer man til dagens dato i listen over hver enkelt dag hele året, med opplysning om hva som feires den enkelte dag - og det er virkelig ikke rent få dager at man kan feire en eller annen helgen - samt bibeltekstene som hører til dagens dato.
I løpet av formiddagen pleier jeg faktisk å forsøke å finne tid til å lese respektive bibeltekster fra Det gamle og Det nye testamentet. Å dra fram en bibel på skrivebordet i lunsjpausen er utelukket. Derimot er det jo så enkelt å åpne et nytt vindu på lap topen og hente fram http://www.bibelen.no/. Der fins alt sammen - trodde jeg.
Iblant inneholder dagens liturgiske tekster referanser til avsnitt som ikke står ikke Bibelen. Den 27. mars, for eksempel, skal det leses noen vers fra en bok som forkortes "Visd". Dette henviser til en boktittel som ikke finnes i Bibelen. Det samme gjelder forkortelsen "Sir", som var i bruk blant annet 23. og 24. februar.
Hva er så dette for noe??? Min kunnskapstørst øker, jeg søker og leter, men finner ikke svar. Er det blant de såkalte apokryfe tekstene at "Visd" og "Sir" kan finnes?
Ligger dette på Internett, da?
Nettstedet http://www.katolsk.no/ er en fantastisk kunnskapskilde, full av historie, legender, fakta, fromhet og liturgi. I de aller, aller fleste tilfellene opplever jeg høy grad av læring når jeg bruker nettstedet og listen over liturgiske messelesninger. Jeg lurer på om det er viktig å skaffe seg tilgang til tekstene bak forkortelsene "Visd" og "Sir", og jeg henvender meg direkte til bloggens lesere: Hva er dette for noe? Pleier vanlige, menige katolikker å bruke disse tekstene? Hvor viktig er det forresten i en norsk katolikks hverdag å lese dagens hellige tekster?
Jeg har så mange spørsmål og så få kilder til å finne svar....

2 kommentarer:

  1. disse bøkene finns ganske riktig i "apokryfene" eller som de også kalled de deuterokanoniske bøker. De ligger på bibelen.no du må bare hake av til høyre på siden der det står inkluder de deuterokanoniske bøker. Håper du finner fram, og god helg

    SvarSlett
  2. Takk for verdifull hjelp! Jeg hadde faktisk ingen anelse om at "deuterokanoniske bøker" var identisk med apokryfene. Nå har jeg, takket være din lærerike kommentar, masse nytt å lære og forholde meg til!
    Dette samsvarer helt med alt jeg hittil har opplevd i min tilnærming til Den katolske kirke: Det handler om lærdom, om ukjente historier, om ulest litteratur og om et kolossalt persongalleri. Jeg har bare såvidt begynt...

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter