onsdag 4. november 2009

Ave Maria med Finnskogsvri

Sinikka Langeland, finskættet hedmarking med særegne talenter som folkesanger og kantelespiller, et fyrverkeri av folkemusikalsk perfeksjonisme, er på turné, og jeg har vært publikum!

I innlegget "Maria-musikk" i forrige uke fortalte jeg at Sinikka Langeland skulle komme til Askim kirke og holde konsert sammen med organisten Kåre Nordstoga og bratsjisten Lars Anders Tomter. Konserten fant sted sist tirsdag, og jeg var der, helt som planlagt.
Vanligvis er jeg knapt nok måtelig interessert i folkemusikk. Enkelte av de typiske instrumentene - især hardingfele - skaper et lydbilde som er meg tungt fordøyelig, og sangteknikken er heller ikke særlig tiltalende i mine ører.
Gårsdagens konsert derimot, hadde overraskelsens egenskaper i seg. Her gikk folkesangen og den finske kantelen aldeles utmerket sammen med instrumentalmusikk av J. S. Bach spilt på de klassiske instrumentene orgel og bratsj.
Det var ingen tvil om at det var Sinikka Langelands nådegaver som sanger som gjorde det mulig å oppleve sammensetningen av så uensartet musikk som et organisk hele, en enhet av skjønnhet og vellyd. Min egen reaksjon var faktisk det mest uventede.
Konserten besto i sin helhet av innholdet i en kommende CD med de tre nevnte musikerne. CDen heter "Maria's Song" og utgis på det eksklusive forlaget ECM, der også Jan Garbarek og Terje Rypdal hører med i artiststallen.
Det var innholdet i tekstene slik disse ble beskrevet i forhåndsomtalen i lokalavisen og menighetsbladet som fikk meg til å sette av denne tirsdagskvelden til en slik konsert. Sangene skulle handle om Jomfru Maria, ble det sagt, og melodiene var hentet fra nordisk tradisjon, spesielt melodiføringer fra Finnskogen. Det viste seg i løpet av konserten at tekstene var så Maria-sentriske som det er mulig å gjøre dem: Dels var tekstene hentet rett ut fra Lukasevangeliets første kapittel, dels fra latin og norsk utgave av Ave Maria/Hill deg, Maria.
Med melodier fra 1400- og 1500-tallet var det tydelig at vi her fikk servert før-reformatoriske hyllester til Den salige Maria. Jeg frydet meg grenseløst over å sitte i den offentlig drevne Askim kirke og høre slikt stoff framført vakkert, intenst og inderlig. Jeg kikket rundt meg og konstaterte at det blant de rundt 100 tilhørerne var et stort utvalg kjente kirkegjengere, gode protestanter som åpenbart nøt Sinikka Langelands sjelfulle tolkninger av tekster og melodier.

Konserten inneholdt vel egentlig stoff av ganske sær karakter. Jeg må innrømme at jeg avsto fra å kjøpe CDen i våpenhuset etter konserten; jeg tror nemlig ikke jeg villle ha spilt den særlig ofte hjemme. Til gjengjeld kan man når som helst høre noen av sangene på Myspace, hvor Sinikka har sin egen side. Hun har også en egen, smakfull hjemmeside. Hvis konserten kommer til et lokale nær deg, ikke nøl med å gå dit - især hvis du er katolikk eller har katolske sympatier!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter