tirsdag 1. juni 2010

Finsk katolikkhets

Jeg er en av et ukjent antall nordmenn som abonnerer på en finsk kanal over kabel-TV-nettet. Jepp; mot et månedlig tillegg ser jeg YLE TV2 når jeg måtte ønske det. Egentlig ønsker jeg det ikke veldig ofte, men det gir alltid litt morsom øvelse og en del gode minner når det skjer.
I går kveld derimot, ble jeg engasjert av programmet "Silminnäkijä", eller "Øyenvitne", som ble sendt utpå kvelden. Det handlet om abortkamp i USA, og tittelen var "Loputon aborttisota" -"Den endeløse abortkrigen".
I programmet var det intervju med aktivister og en abortlege. Det var også intervju med studenter ved det katolske Georgetown-universitetet i Washington. Disse studentene drev demonstrasjoner for abort, prevensjon, homofili og alt som faller utenfor Georgetowns offisielle, katolske syn slik det framgår av katekismen. Det ble vist opptak med håndholdt kamera der kvinnelige studenter løp fra dør til dør i et av universitetets dormitories og delte ut gratis kondomer til mannlige studenter. I programleder Hannele Valkeeniemis intervju med en abortlege fortalte legen om drapstrusler fra katolske abortmotstandere, som forøvrig skal ha drept hans tidligere kollega dr. George Tiller. Hannele Valkeeniemi motsto fristelsen til å riste på hodet i affekt under intervjuet, men at hun hadde lyst til det, var tydelig.
Jeg er like sterk motstander av drap på abortleger som jeg motstander av drap i sin alminnelighet. Jeg er heller ikke tilhenger av påtrengende spredning av kondomer, verken blant katolske eller andre ungdommer. Likevel fornemmet jeg en ubehagelig attityde i programmet, en fiendtlighet mot Den katolske kirke og alle dens forsvarere. De finske programskaperne greide ikke å skjule sin forakt og sin aversjon mot alt som ikke er politisk korrekt.
Å være motstander av abort rammes nemlig av en skrikende mangel på politisk korrekthet. Det samme gjør en rekke andre holdninger og standarder som Den katolske kirke forfekter. Derfor kan den henges ut, og alle dens forsvarere må tåle den dypeste miskreditt. Slik fungerer det åpenbart på finsk TV, og jeg har i lengre tid sett det samme i svenske medier. Det er rent merkelig at norske medier foreløpig har vært noe mer skånsomme med Kirken, men vi vet ikke hvor lenge det varer.
Jeg opplevde en solidaritet med de uthengte da jeg så det finske TV-programmet i går kveld. Ikke fordi jeg er fullt ut enig i alt de står for, og slett ikke fordi jeg vil støtte metodene som de mest ytterliggående benytter, men fordi jeg opplevde at uthengingen rammet dem fordi de har et katolsk syn.
Programmet "Silminnäkijä" er en fast dokumentarserie på finsk TV2 på linje med NRKs "Brennpunkt". Neste program i serien kommer allerede torsdag 3. juni, og det har tittelen "Paholainen Vatikaanissa" - "Djevelen i Vatikanet". Her skal programredaksjonen tydeligvis gå direkte til kjernen i problemet: Pave Benedict XVI. I forhåndsomtalen av programmet står det å lese at "Den katolske kirke har i den nåværende pavens tid gått fra den ene krisen og skandalen til den annen." Det skal bli spennende å se torsdag kveld hvordan finnene vinkler dette programmet for å få innholdet til å stemme med tittelen. Som fersk og uferdig katolikk føler jeg meg forulempet allerede.

4 kommentarer:

  1. http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/64094/

    SvarSlett
  2. Sorry, Anonym, linken fungerer ikke lenger. Desto mer nysgjerrig ble jeg...!

    Hilsen Inventus

    SvarSlett
  3. Det var litt rart. Så på senest i ettermiddag, ja ja. NRK nett tv - dokumentar: " Er det plass til flere mennesker på jorda. "
    Kanskje uten videre interesse, men nevner likavel stoff om og ang kirkemøtet i Nikea år 325.

    SvarSlett
  4. Å, var det DET du siktet til! Programmet er blant de mange som man har tilgang til lenger ned på siden. Linken virker bare ikke direkte. Jeg skal se på programmet ved leilighet! Takk for presiseringen!

    Inventus

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter