tirsdag 3. mars 2009

Katekismen


Den 19. februar i år hadde jeg den første personlige samtalen med pateren i min lokale katolske kirke. Umiddelbart etter samtalen skrev jeg et innlegg her på bloggen om inntrykkene etter samtalen. Der fortalte jeg om den mektige katekismen, den mursteinstunge boka som inneholder en komplett gjennomgang av Den katolske kirkes lære, utformet av Pave Johannes Paul II.
Jeg avsluttet innlegget med å gi uttrykk for at jeg hadde til hensikt å lese hele greia, å komme igjennom den før eller siden, og at jeg begynte samme kveld.
Vel, jeg må bare innrømme at dette var en målsetting i mektigste laget. Som jeg skrev i går, har jeg tatt pause fra katekismen for å lese den kortfattede miniatyren "Den katolske kirke i lommeformat" av Dr. Erwin Bischofberger. Boka er på 90 sider og er ikke stort større enn et knekkebrød.
Jeg har nå lest denne boka for første gang (slett ikke siste!), og jeg likte framstillingsmåten. Alt i boka er kortfattet , og den gir en nybegynner som meg en kjapp gjennomgang før jeg fordyper meg i større skriftarbeider.
Ved en tilfeldighet ble jeg for ikke lenge siden oppmerksom på at Den katolske kirke i Sverige har sørget for å legge ut hele katekismen på nettet. Det imponerte meg, for nettstedet hadde eget domenenavn, http://www.katekesen.se/, og det mektige bokverket viste seg å være stykket opp på en oversiktlig måte. Hele teksten er søkbar på et hvilket som helst begrep i eget søkefelt. Dette forutsetter naturligvis at man skriver inn et søkebegrep på svensk.
Uten særlig håp om å skyte blink gikk jeg til Den katolske kirkes norske nettsider og søkte på "katekisme". Og sannelig! Der dukket det opp et treff som viste at Den katolske kirkes katekisme (KKK!)også finnes i komplett nettutgave på norsk!
Riktignok inngår den i det enormt rikholdige nettstedet til Den katolske kirke, men URLen er enkel nok: http://www.katolsk.no/kkk/.
Her finner man den samme inndelingen i kapitler og temaer, og man finner et søkefelt for ethvert begrep man ønsker å lese katekismens forklaring på.
Hvilken skatt! Hvilken kunnskapskilde! Dette betyr så utrolig mye i min vandring innover i Den katolske kirkes lære. Jeg trenger ikke sitte i lampelys og fordype meg i en på alle måter tung bok - jeg trenger ikke engang å kjøpe den! Nå kan jeg ta litt av gangen, søke etter omstendigheter jeg er opptatt av, finne svar på mine spørsmål og få lest samtlige av katekismens 2865 avsnitt i den rekkefølgen jeg finner naturlig og interessant.
Dette var en gledelig oppdagelse, og jeg har brukt denne nettressursen mange, mange ganger allerede.
Så lurer kanskje leseren av dette innlegget på hva jeg har funnet ut så langt. Bortsett fra det rent tekniske i å finne fram katekismen ved å klikke på Favoritter i nettleseren har jeg lært om dødssynder og venielle synder(!), jeg har lært om sammenhengen mellom politikk og det 7. bud, og jeg har lært om synet på ekteskap og prevensjon. Alt dette ved å lese avsnittene som kommer opp i katekismen når jeg skriver inn ulike søkeord.
Men framfor alt vil jeg sitere et lærerikt avsnitt fra lommeformat-boka, noen korte setninger som gir meg forklaringen på hvorfor jeg alltid har oppfattet Den katolske kirke som mer organisasjonsbasert enn individbasert:
"Den rette og omfattende troen finnes bare i hele det kirkelige fellesskapets forente bevissthet: Kirkens felles tro. Det er også derfor Kirken sier når den feirer nattverden: Herre Jesus Kristus, se ikke på våre synder, men på din Kirkes tro."
Dette sitatet blir utgangspunkt for neste innlegg på denne bloggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter