fredag 1. januar 2010

Høytiden for Guds hellige mor Maria

Den katolske kirke er suveren når det gjelder å benytte enhver anledning til å feire, lage fest eller holde en høytid. Dette skyldes kanskje ikke først og fremst ønsket om å lage fest for enhver pris, men snarere at det er så mye å feire i løpet av et år at de fleste kalenderdager må knyttes til en festlighet.
Helgener, bibelske personer, hendelser i Jesu liv, historiske begivenheter i Kirken og mysterier innen Kirkens lære er gjenstand for feiring på bestemte dager. Jeg liker det; jeg virkelig digger denne sansen for å feire og opphøye alt og alle som fortjener en særlig status i vårt liv som troende katolikker.
I dag, på 1. nyttårsdag, er det altså Høytiden for Guds hellige mor Maria. Bare navnet på høytiden er vakkert nok; enda vakrere er personligheten som høytiden er opprettet for.
Som illustrasjon til dagens blogginnlegg har jeg valgt en av de gamle plansjene som jeg for en tid tilbake fant i kjelleren på skolen hvor jeg jobber. Denne plansjen heter "Jesu fremstilling i tempelet". Ifølge Bibelen ble Jesus tatt med i tempelet første gang da han var 8 dager gammel, slik skikken krevde. Det er denne begivenheten som er avbildet på denne pedagogiske plansjen fra 1906. Det er en slående, vakker oppstilling av personene på dette bildet, med Guds hellige mor Maria helt i forgrunnen og sentralt i bildeflaten.
(De gamle plansjene av stiv, tykk papp har vært utsatt for vekslende temperatur og luftfuktighet opp gjennom årene. De har derfor krøllet seg litt slik at det loddrette midtfeltet stikker fram mot fotograven mens sidene bøyer seg bakover. Dette fordreier iblant detaljer i bildet når plansjen fotograferes, men på bildet ovenfor fører det faktisk til at Maria kommer ut av bildet og strekker seg mot betrakteren enda mer enn maleren har forsøkt å få til.)
Jeg ønsker alle bloggens besøkere et riktig godt og fredfullt år! Det var en stor opplevelse å overvære formiddagens messe, der en ny encyklika fra Paven ble referert, et brev om at fred skapes først og fremst gjennom bevaring av skaperverket. Sett på bakgrunn av at dagen sto i Guds hellige mor Marias ånd, ble dette en konsentrert markering av fredsbudskap på alle plan, like mye innvendig i hver enkelt troende som utad i verdensmålestokk. År 2010 har vart i bare noen timer, men starten har vært meget god for min del. Jeg har tro på dette året i mitt liv; jeg har tro på at det har velsignelser i vente for meg og mine kjære. Dagens messe ble et møte med Den salige Maria, uttrykt bl.a. i hyggelig utveksling av nyttårshilsener med lokale menighetsmedlemmer fra flere nasjoner før alle dro hver til sitt.
Et skriftsted har steget opp i mitt indre nå ved årsskiftet, en trøst for meg som så gjerne skulle kommet hurtig videre bort fra min ryggesløse livsførsel i tiden fra 1989 til 2009. Dette ordet av Paulus er enda et tegn på at 2010 har fått en god start:
"Der synden ble stor, ble nåden enda større." (Rom. 5,20b)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter