torsdag 14. januar 2010

Flere bøker - mer lærdom


I går var jeg som sagt på "Katolsk orientering" for første gang. Samlingen hadde preg av et veiledningsmøte der pateren fortalte i korte trekk om Den katolske kirke og introduserte en hel del aktuelle boktitler. Vi som inngår i gruppa, sto fritt i å henge oss på med kommentarer og spørsmål til det som ble sagt, eller til å fortelle om egne erfaringer og assosiasjoner. Stemningen var avslappet og hyggelig.
Det var ikke fulltallig oppmøte denne første gangen, men gruppestørrelsen ser ut til å kunne øke fra gårsdagens 2 til forhåpentligvis 4 voksne personer. Annenhver onsdag skal vi treffes i denne settingen, og jeg tror det vil gi mye god input både fra pateren og de andre gruppemedlemmene. Framfor alt vil det gi regelmessighet og kontinuitet over opplæringen og forberedelsen til å konvertere.
Det ligger i sakens natur at jeg her på bloggen ikke avslører noe om de andre på gruppa; den dagen kan jo komme da de søker seg fram til denne bloggen på Internett, og da vil det ta seg dårlig ut om de får lese om seg selv uten å ha visst om det på forhånd!
Derimot kan jeg fortelle at pateren trakk fram 2 bøker som jeg ikke har fra før, men som åpenbart bør inngå i mitt private, katolske bibliotek. Ettersom pateren har bestilt nye eksemplarer av bøkene til bruk for gruppemedlemmene, kjøpte jeg de to bøkene av ham allerede i går.
Den ene boka er åpenbart et must, og det var faktisk overraskende for pateren at jeg ikke forlengst har fått anbefaling om den: "Katolsk tro og kristenliv" av Arne Fjeld O.P., forstander i Dominikanerklosteret i Neuberggaten i Oslo.
Det viste seg at det andre tilstedeværende gruppemedlemmene eide boka og har lest den. Denne boka ser jeg fram til å lese; den står på min leseliste etter Scott Hahns "Himlarnas drottning", som jeg omtalte i korte trekk i forrige innlegg.
Den andre boka som tok plass i samlingen min i går, heter "Om hellige tegn" og er skrevet av Romano Guardini og oversatt av Gunnar Wicklund-Hansen. Den inneholder en rekke korte kapitler som i poetiske og fromme vendinger beskriver symbolikken i alt vi ser og gjør i en katolsk kirke: Korstegnet, knelingen, vievannet, alteret og mye annet som jeg har undret meg over i tidligere blogginnlegg. Jeg tror virkelig at denne boka vil gi meg mye gledelig innsikt i Kirkens rike symbolspråk.
Alle de katolske bøkene som jeg kjøper eller låner, fører jeg systematisk inn i en liste hvor jeg også anfører at jeg har lest dem. Denne listen kan det hende jeg bruker når jeg en gang til våren skal be om biskopens tillatelse til å konvertere. Boklisten vil i det minste gi et kvantitativt bilde av hva jeg har tilegnet meg av katolsk kunnskap. Hva jeg har utviklet av katolsk tro derimot, blir det vanskeligere å beskrive, men her vil onsdagskveldene med "katolsk orientering" bli til hjelp.
Det er helt uvirkelig å se hvordan mitt privatliv året 2010 tar form på en teoretisk måte, mens jeg er fullt klar over at endringer i framtidens struktur vil kunne oppstå igjen og igjen. Ikke siden jeg var barn har jeg undret meg i den grad over tilværelsen som jeg gjør nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter