fredag 19. juni 2009

Katolsk ettermiddag

Hadde det ikke vært for at postbudene her omkring kjører ATV nå for tiden, hadde dagens post til min adresse veid tungt i sykkelveska de brukte før i tiden. I dag kom både Broen og en bokpakke jeg har bestilt.
Rett fra min ukentlige ukeavslutning foran Maria-statuen i den katolske kirken her hvor jeg bor, kom jeg hjem og fant først av alt tidsskriftet Broen i postkassa. Hvilken glede! Som jeg skrev for mindre enn ei uke siden, begynter jeg å vente intenst på å få Broen i posten straks jeg så at et nytt nummer var blitt utgitt. Da jeg fant bladet her, med mitt eget navn påtrykt i mottakerfeltet, visste jeg at jeg er skikkelig innrullert i Den katolske kirkes medlemsregister. Nå er tiden kommet da bladet kan ligge framme for at både jeg selv, andre familiemedlemmer og husets gjester skal kunne bla i det når som helst. "Katolsk kirkeblad", står det som undertittel. Nå ligger det særdeles tilgjengelig på bordet mellom sofaen og den beste lenestolen, mellom en reisehåndbok for Italia og lærebok i polsk. Bladet pynter opp hele stua - det syns nå i hvert fall jeg!

Postkassa inneholdt imidlertid mer enn bare Broen i dag! Det er derfor dagens post her i huset ville vært en byrde for tidligere tiders postbud. En pakke med 4 bøker fra St. Olav Forlag var også blant posten. Pakka inneholdt 4 bøker som jeg bestilte på mandag, og som jeg med stor forventning vil lese i sommer - med mindre pater Piotr har bedre forslag når jeg møter ham til samtale på onsdag.
De fire bøkene er:

  • "Om Guds åpenbaring" fra Det annet Vatikankonsil.
  • "Kirken" fra Det annet Vatikankonsil.
  • "Dagsorden for det tredje årtusen" av Pave Johannes Paul II.
  • "Å leve med Kirken" av kardinal Christoph Schönborn.

Det er mange grunner til at jeg ønsker å lese nettopp disse bøkene. I stedet for å fortelle om forventningene på forhånd, vil jeg heller kommentere bøkene slik jeg faktisk oppfatter dem etter at jeg har lest dem. Det betyr nok at det kan gå noen uker før alle bøkene er lest; jeg har jo også annen og atskillig lødigere litteratur jeg vil tilegne meg innimellom.


Nå er en ny helg på vei inn over oss. Fra en god venn i Uddevalla fikk jeg en tekstmelding i formiddag: "Glad midsommar från Bästkusten!" Sånn har svenskene det. Knapt en halv arbeidsdag i dag, og en nesten helt stengt forretningsstand i morgen. Det skal feires for alle penga der øst, men her hos oss tar vi det litt mer ro. St. Hans er ikke før på tirsdag. Det skulle bety at jeg rekker både litt vedlikehold på hytta, litt familieliv og litt lesing i løpet av helgen. Når har jeg sannelig mye godt å boltre meg i, både av lesestoff og aktiviteter!

God helg - og glad midsommar til svenske blogglesere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Site Meter